Energifordeling

Jykmnp6kojyzu9xjykis

Det sjoveste er jo at spise lige præcis dét vi har lyst til – f.eks. cola til morgenmad, chips til frokost eller købe pizza til aften – men er det nu også klogt..?

Full asmq7rwncelfkys9skbl

Fedt

Det kaldes det animalske fedt, da det kommer fra dyr. Det kaldes også ”det usunde fedt”, fordi det har en negativ virkning på kroppens kredsløb. Det findes i fedt, kød, bacon, smør, fede oste og mælkeprodukter, kager, chokolade og flødeis. Ud af det samlede fedt du spiser på en dag, skal du helst kun spise 1/3 fra denne gruppe. 

Small bgcgvuf9lnxmrnwwspdw

I den mad, vi spiser og drikker, findes der 4 energigivende stoffer:

Protein, kulhydrat, fedt og kostfibre. De indeholder hver især noget forskelligt, der får din krop og hjerne til at fungere. Derfor er det en god idé at spise de rigtige mængder fra de 3 grupper til dagens måltider så regnestykket går op når dagen er omme.

Full fqgffeimbe8kaj5xqodl

Det enkelt og flerumættede fedt

Det kommer fra planter og havet og kaldes også ”det sunde fedt”, fordi det har en god virkning på kroppen. Det findes i nødder, avocado, madolier, oliven og fede fisk som laks, makrel, sild og ørred. 

Så ud af det samlede fedt du spiser på en dag, skal du meget gerne spise 2/3 fra denne gruppe. 

Kulhydrat

Kroppens vigtigste energikilde og benzinen til vores hjerne og nervesystem. Det er mængden af kulhydrat i musklerne, der afgør, hvor meget vi kan præstere i form af fysisk arbejde. Kulhydrat styrer også kroppens sultfornemmelse. Din daglige kost skal bestå af 45-60% kulhydrat, men du skal være opmærksom på, at der findes 2 typer af kulhydrat.

Full langsomme kulhydrater

De hurtige kulhydrater

Mætter kort og giver hjernen og mængden af sukker i blodet et lille kick. De findes i sukker, slik, chokolade, sodavand, marmelade og lyst brød uden fuldkorn og har desuden et lavt fiberindhold. Du skal være opmærksom på ikke at få for mange af de hurtige kulhydrater, da de ikke giver kroppen den nødvendige energi på lang sigt. 

Full hurtige kulhydrater

De langsomme kulhydrater

Er en god kilde til mæthed og giver maven noget at arbejde med. De langsomme kulhydrater frigiver energien lidt efter lidt og giver derfor kroppen en god energi. De sikrer, at vi er friske og kvikke i hjernen. 

Du finder de langsomme kulhydrater i blandt andet i frugt, grove grøntsager, mørke ris og fuldkornspasta samt i fuldkornsbrød og indeholder store mængder kostfibre. Hvis madpakken indeholder mange af disse fødevarer, er du sikker på at have overskud og energi til både lektier og leg.

Full iwmov3ocrarwwhx64zqk

Protein

Protein er kroppen byggesten. Det vil sige, at protein bruges til at bygge og genopbygge vores muskler, knogler, sener, bindevæv, hår, hud og negle. Protein giver, ligesom de langsomme kulhydrater, en rigtig god mæthedsfornemmelse. Du finder protein i blandt andet kød, æg, mælkeprodukter, ost, fisk, skaldyr, kornprodukter og grøntsager. Din daglige kost skal bestå af 15% protein.