Madpakke

Oxblby1aqhfl15ci93w7

Det en god idé at planlægge hjemmefra, hvad du skal spise, når sulten melder sig. Det giver dig god mulighed for at sammensætte en sund madpakke, ud fra hvad du helst vil spise.

Tal med dine forældre om, hvad du godt kan lide, så de kan sørge for, det findes i huset. Det er en god idé at lave en ugeplan for madpakken for at få den varieret og indbydende, enten du selv eller dine forældre smører den til dig.

Sørg for at madpakken indeholder både brød, frugt, grøntsager og kød, fisk eller æg.

Der skal være masser af farver, f.eks. grøn, rød, orange, gul, brun. Vi bliver nemlig også sultne med øjnene.

Full luv8iul0xrcyeduv8brp

Appetit og sult

Sult er styret af, hvor meget mad vi spiser, og hvor meget mad vi har i maven. Så det er faktisk ikke noget, vi selv bestemmer, men derimod en slags overlevelsesmekanisme, der fortæller vores hjerne, at nu skal der mad i maven.

Appetit derimod påvirkes af dufte, syn, vaner og humør. Du kan få lyst til at spise, hvis du f.eks. går forbi en bager, og der dufter dejligt af nybagt brød, også selvom du faktisk ikke har behov for mad lige der.

For at få den bedste mæthed skal både appetit og sult tilfredsstilles.