Hvad er fuldkorn?

Mvhah113fn5fvtvr1xgf

Fuldkorn betyder, at man bruger hele kornet, altså det fulde korn. Jo mere man sigter fra, jo lysere bliver melet. Jo mere man bruger af kornet, des flere vitaminer og mineraler bevares. Man kan lave fuldkornsmel af alle kornsorter, men nogle typer er mere brugte end andre på grund af smag og bageegenskaber. De mest brugte er fuldkornsmel af rug, almindelig hvede og hvid hvede. Men fuldkorn kan også komme fra flager f.eks. havregryn eller kerner.

Small fqabexyopnajpoq9n8kw

Kornets fire dele

Et korn består af fire forskellige dele: Skal, aleuronlag, frøhvide og kim. 

Skallen yderst på fuldkornet er kornets fiberrigeste del, da det er her, størstedelen af kornets kostfibre sidder. Under skallen findes aleuronlaget, som primært består af sundt fedt, proteiner og mineraler. Kornets kimdel består mest af kulhydrater, proteiner og vitaminer. Inderst i kornet findes frøhviden, som kun består af kulhydrater. 

Frøhviden er med til at give dig energi til f.eks. at løbe, lege eller læse. Når man bager franskbrød, bruges oftest hvedemel, som stort set kun består af frøhviden fra hvedekerner. Når man derimod bager fuldkornsbrød, bruges primært fuldkornsmel, som er malet af hele kerner. Det vil sige, at både skallen, aleuronlaget, frøhviden og kimen er anvendt i brødet. Resultatet er et sundere brød med mange kostfibre.

Hvor meget fuldkorn skal vi spise?

For at få dækket det daglige indtag af fuldkorn skal du, som barn, spise mindst 40-60g, for voksne er det 75g. Det er faktisk slet ikke svært for det svarer kun til at du spiser en lille portion havregryn til morgenmad og 1-2 skiver fuldkornsbrød til din frokost.

Det er ikke farven på brødet, der bestemmer om det er fyldt med fuldkorn eller ej - eller om det har mange eller få fibre. Lyst brød kan godt være bagt af fuldkorn, og mørkt brød kan snyde og være helt uden fuldkorn.

Så det er en god idé at se godt efter, når man står foran hylderne i supermarkedet.

Small cos15uptm0nnxdka7koa
Small wafasf7uss1grdgqwacm

Mærker du skal holde øje med

”Vælg fuldkorn først” er en garanti for et produkt med masser af fuldkorn. Et fuldkornsbrød skal indeholde min. 30 % fuldkorn for at måtte bruge mærket. Det her mærke findes på produkter med korn i.

“Nøglehullet” er en garanti for et produkt med et højt indhold af fuldkorn og fibre, men et lavt indhold af fedt, sukker og salt. Det her mærke findes på mange forskellige fødevarer.

Mærkerne gør det lettere at købe ind, hvis man gerne vil have nogle madvarer der er sunde. De sidder på pakken, prøv at se efter dem, når du er med ude og handle.

Læs og lær mere på fuldkorn.dk og noeglehullet.dk