Inspiration til undervisningen

Pjjekl4uuoovpjrsqdlx

Værd at vide

De officielle kostråd
Ligger op til at hver afsnit gennemgås og diskuteres om med udgangspunkt i elevernes egen hverdag. 

En køkkenvægt kan være med til at synliggøre hvor meget ting fylder, f.eks. 600g frugt og grønt, 8g salt eller 350g fisk. Og i det hele bruge madvarer til at tale om hvor meget eller lidt der skal til.

Hvad er fuldkorn
Brug Fuldkornslogo og Nøglehulsmærke til en snak om hvilke madvarer de er på – og hvilke de ikke er på. 

Tag en tur i supermarkedet og se på de forskellige kategorier inden for madvarer. Så eleverne også kender mærkerne når de ligger i køkkenet derhjemme.

Full hei51olsujoof1sbo006

Fra mark til brød

Fra jord til korn
Hvis der er mulighed for det, så tag en tur ud og saml nogle korn på marken. Undersøg hvilken art det er og tag en snak om hvad de forskellige korn bruges til.

Korn bliver til mel
Så et frø i en lille urtepotte og følg med i udviklingen.

Mel bliver til brød
Lav små forsøg med hævning af brød – stil det lyst / mørkt og koldt / varmt eller i lang tid / kort tid.

Lav regnestykker om forholdet mellem at bage derhjemme og på et bageri - og f.eks. om hvor mange brød der skal til for at det fylder 40 meter.

Full iafc7h6vbd9qyjkxt09m

Det du spiser

Energifordeling
Lav energicirklen på gulvet, enten tegnet med kridt eller lavet med snor. Lav udklippede tegninger af de forskellige fødevaregrupper og eksperimenter med at ligge den rette mængde de rigtige steder.

Lad eleverne selv lave deres energicirkel over mad de har spist de sidste par dage.

Morgenmad
Få en god snak med eleverne om morgenmadsvaner. Er der forskel på hverdag og weekend? Er der tid nok? Hvad gør man his man slet ikke er sulten?

Madpakke
Lad eleverne lave deres egen spiseseddel. Få en dialog om hvem der smører og bestemmer madpakkens indhold.

Tegn de forskellige madvarer der hører til i en sund madpakke og vurder om der er farver nok. 

Motion
Oplagt at lave nogle aktive timer med masser af bevægelse efterfulgt af snak om hvor meget den enkelte forbrænder i forhold til aktivitet/tid/vægt. Der findes masser af hjemmesider der kan bruges til dette. F.eks. http://iform.dk/beregn-kalorieforbraending.

Full sjpae68wmwvxbcb8jkal

Hvad maden gør

Fordøjelse
Ligger op til dialog om anatomien og hvor den anatomiske figur kan hentes frem.

Blodsukker
Lad eleverne lave deres eget skema samt blodsukkerkurve ud fra hvad de har spist de sidste dage. 

Sanserne
Her skal eleverne i gang med at bruge deres egne sanser i forhold til madvarer – og hvad de oplever ved dette.

Sukker
Ud fra næringsdeklarationen på forskellige madvarer kan sukkerindholdet aflæses. F.eks. morgenmadsprodukter, brød, müslibarer, kiks, slik, sodavand etc. En øvelse der garanteret vil vække undring og interessant dialog.