Blodsukker

Wj7llvpwhshnk77l3kin

Vores blod indeholder sukker og afhængigt af, hvad vi spiser, svinger mængden. For at føle sig frisk er det vigtigt at holde indholdet af sukker i vores blod ensartet over hele dagen. Det kaldes også: at holde blodsukkerniveauet stabilt.

Stabilt blodsukker

Hvis du spiser 5-6 måltider fordelt på hele dagen og samtidig spiser groft, har du et stabilt blodsukker. Det opnår du ved spise ”de langsomme kulhydrater”. Det holder dig mæt, og lysten til søde sager er ikke så stor. Kroppen har en god energi, og maven har noget at arbejde med. 

Hvis du spiser noget rigtig sødt ”de hurtige kulhydrater” bliver du frisk et kort øjeblik, men du oplever, at du hurtigt bliver sulten og træt igen. Du øger altså indholdet af sukker i blodet meget hurtigt. Hvis du ikke har spist i lang tid, eller dit seneste måltid var fyldt med hurtige kulhydrater, falder dit blodsukker, og du føler dig træt og uden energi.

Full l98e5nfeuzp0szhpejzo

Hvad er godt at spise?

Her er 2 eksempler på, hvor meget maden betyder for dit blodsukker i løbet af en dag.

Full z7hdd6jvpxceryp5lhxo

Fordeling af måltider

Det er godt at spise ofte, for det giver kroppen løbende energi og holder dig på toppen hele dagen. Derfor er det en god idé af spise 3 hovedmåltider og 2-3 mellemmåltider.

Nogle spiser meget til morgenmad, andre meget til frokost eller aftensmad. Det er forskelligt fra person til person.